DAS چیست؟

what-is-das

 

(DAS(ِDirect Attached Storage همان طور که از نامش مشخص است، ذخیره سازی است که به طور مستقیم به دیوایس شما متصل شده است.

DAS ذخیره سازی رایانه ای است که به یک کامپیوتر وصل شده است و به سایر کامپیوترها قابل دسترسی نیست. برای یک کاربر کامپیوترشخصی، یک HDD یا SSD معمولترین نوع DAS است.

در سطح درون سازمانی، DAS مجموعه ای از چند درایو است که در کنار هم یک درایو واحد را تشکیل میدهند ولی به صورت فیزیکی خارج از سرور قرار دارند(تفاوت با RAID) و به طور مستقیم از طریق کابل به سرور متصل می شوند.

what-is-das

DAS را می توان به HDD یا SSD – در داخل یک شاسی سرور، به عنوان یک محفظه ذخیره سازی خارجی ی به طور مستقیم به باس مادربرد سرور متصل کرد. همچنین می تواند یک درایو شخصی در PC یا Laptop باشد.

همان طور که گفته شد DAS ها به طور مستقیم متصل میشوند و از طریق شبمه قابل اتصال و دستیابی نیستند.

دیگر انواع ذخیره سازی مانند درایوهای نوری ، از لحاظ فنی DAS محسوی میشوند، زیرا آنها به طور مستقیم به یک سیستم متصل می شوند. با این حال، هنگامی که  به DAS اشاره می شود، معمولا منظور ذخیره سازهای اولیه یا ثانویه داخلی یا خارجی به شکل HDD ها و SSD می باشد.

DAS عملکرد به مراتب بهتری برای ذخیره سازی ارائه میدهد زیرا سرور مجبور نیست برای عمل خواندن و نوشتن به شبکه متصل شود و تمام پروسه به طور مستقیم و با سرعت بالا انجام میشود.

و سازمانها برای برخی نرم افزارهای خاص که نیاز به سرعت و عملکرد بالا دارند، از DAS استفاده میکنند همچنین مایکروسافت توصیه کرده برای پیکر بندی تاسیسات Exchange،از DAS استفاده شود.

what-is-das

 

بر خلاف  NAS و SAN – که در آن ظرفیت در میان سرورها به اشتراک گذاشته می شود  در DAS ذخیره ساز مستقیم به یک سرور اختصاص داده شده است. این بدان معنی است که قابلیت اتصال فقط به سرور محدود می شود. از یک طرف اندازه کیس DAS باعث محدود شدن تعداد اسلات ها می شود و از طرفی دیگر محدود بود تعداد پورت های اتصال به سرور دو عامل ایجاد محدودیت در DAS می باشند.

با این حال، DAS ارزان تر از SAN یا NAS است، و هنگامی که به طور مستقیم به یک سرور وصل می شود، کار با آن ساده تر است.   DAS یک انتخاب مناسب ذخیره سازی عملی برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​ است که هزینه های ذخیره سازی یکی از عوامل مهمی است که همواره باید به آن توجه شود.

DAS Storage  فاقد بسیاری از ویژگی های پیشرفته مدیریت ذخیره سازی مشترک برای دستگاه های NAS و SAN مانند کنترل و مانیتور به صورت remote می باشد. و همینطور لازم به ذکر است که DAS در مقایسه با SAN و NAS از امنیت به مراتب کمتری برخوردار است.

نتیجه گیری: 

در تصویر زیر سه معماری اصلی ذخیره سازی DAS،NAS و SAN مقایسه شده است شما همچنین میتوانید برای مطالعه ی بیشتر درمورد SANو NAS، که بیشتر برای شما عزیزان شرح داده شده، به مقاله های  SAN Storage چیست و NAS Storage چیست مراجعه نمایید.

what-is-das

 

*** بخش کانفیگ سرور (همراه برآورد هزینه) در سایت شرکت آرین وب ایرانیان راه اندازی شد، برای خرید سرور به این بخش مراجعه نموده و یا با واحد فروش سرور تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی آرین وب ایرانیان آماده پاسخگویی به شما می باشد.